Stäm mig!!!

Vilken stämma sjunger du i? Frågan man alltid får i en ny kör. Vissa pipsopraner och dunderbasar kan med stor säkerhet säga "Jag hör hemma HÄR". För alla som ligger där emellan så dyker nya frågor upp. Hur lågt kan du gå? Hur högt kan du gå? Kan du sjunga i falsett?

När jag började i min första kör så var jag lite osäker. David sa att jag nog var baryton som de flesta andra killar i Brygghuskören. Så det var i basstämman i BHK jag började. Det är inte så grymt lågt i en blandkör så det gick rätt fint. I början hade vi dessutom 1 bas och 2 bas. Så jag började på 2basen, men insåg ganska snabbt att det var mycket trevligare läge i 1basen.

I BHK har de även en stämguide för att se till att man sitter på rätt plats. När jag började kören så var det inte bara en fråga om vilka toner man kunde ta utan även vad man hade för musikalisk bakgrund. Det tyckte jag var riktigt bra. Får reda på mer om varför personen är med i kören. Vad den kan och vill man tillföra kören.

Jag var bas i några år och det är något väldigt bekvämt med basstämmor. Ofta så är det inte så mycket text att hålla reda på och de är väldigt lätt att basa så länge man hör melodistämman. Basen följer melodin på ett sätt som är fullkomligt logiskt om man bara har sjungit lite bas innan. Man ligger där på grundtonen och bara dundrar på.

När jag sen började i Dacke Drängar så kunde jag inte vara i basen. I en manskör så går ju basen något längre ner än vad jag kunde ta mig. I en barbershopkör ser dessutom stämmorna ut på ett annat sätt. Vi har Basen längst ner, Leaden har melodin, Tenoren ligger på övertonerna och Barytonen tar det som blir över. Jag tyckte det lät svårt att sjunga baryton eftersom det var en så "spräcklig" stämma. Gå från Bas till Tenor var jag inte riktigt redo för eftersom jag inte var så van att sjunga i falsetten. Så det blev Leaden istället. Kul att sjunga melodi även om det helt plötsigt var massa text man var tvungen att lära sig.

Dacke sjunger dock lite manskörslåtar till jul och valborg. Där är det ju istället uppdelat i Bas 1 och 2 och Tenor 1 och 2. I söndags så testade vi att köra lite vårlåtar. Eftersom jag inte sjungit manskörsarr på dessa innan så var det ju ingen stämma jag kunde. Då blev jag påtryckt 1tenorstämman av Björn. Jag är faktiskt lite förvånad över hur pass bra det gick med tanke på att jag inte sjungit det innan. Trodde att jag skulle skada halsen med all falsettsång. Har haft problem med det innan, men det verkar som att jag har blivit bättre på det planet. Kul att veta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0