Isterbandet

Jag hade länge gått och funderat på att gå med i Isterbandet , men de hade alltid sagt att de sökte tenorer och eftersom jag sjöng bas i kören så antog jag att det inte var någon idé. Men för ca 2 år sen så pratade jag med Ola som var dirigent för IB då. Han tyckte att jag skulle hänga på och sjunga. Så jag gick dit. Det var lite roligt med tanke på att IB kände mig sen innan eftersom Brygghuskören och IB har samma replokal och så. Vissa trodde bara att jag hade tagit fel på dag.

IB är Universitetets studentorkester och det är en ganska stor skillnad att sjunga där i jämförelse mot att sjunga i kör. Man använder rösten på så olika sätt när man sjunger solo jämtemot om man sjunger i kör. Som körare ska man ligga helt rätt och gärna låta så likt de andra så att man bara hör stämman och inga röster som sticker ut. När man istället sjunger solo så kan man sticka ut ganska ordentligt så länge man gör det bra. Det var lite svårt som invand körare. Det är fortfarande en sak jag jobbar med. Vanligtvis är det lättare om det är en låt man är van vid och har hört många gånger.

Isterbandet är även en mycket social förening. Det är mer regel än undantag att man stannar kvar efter repet och tar en öl och snackar lite. Avslappnat, kul och med massa humor.

Tyvärr har det blivit lite mycket på sistone och eftersom jag ändå inte kan vara med på StudentOrkester Festivalen (SOF) så har det blivit IB som jag miskat på. Det är bättre om de som ska sjunga på SOF lär sig sina låtar ordentligt. Det är trist att det inte blir lika mycket isterband som det var, men jag försöker att dyka upp lite då och då iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0